EDS (Elektroniskās deklarēšanas sistēma) ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) galvenā digitālā platforma, kurā Latvijas nodokļu maksātāji (fiziskas un juridiskas personas) un uzņēmumi var elektroniski iesniegt deklarācijas, saņemt informāciju par nodokļiem, veikt maksājumus, saņemt izziņas un komunicēt ar VID.
EDS darbojas saskaņā ar Latvijas likumiem par nodokļu pārvaldi, elektroniskai deklarēšanai un VID darbības regulējumu. Sistēma pieder Valsts ieņēmumu dienestam, kas ir Finanšu ministrijas padotībā esoša valsts iestāde.
EDS ir paredzēta Latvijas iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pašnodarbinātajiem, ārvalstu uzņēmumiem ar saistībām Latvijas nodokļu sistēmā, kā arī pilnvarotiem pārstāvjiem un speciālistiem.
Lietotājiem jābūt reģistrētiem nodokļu maksātājiem vai jāpiedalās EDS sistēmas darbā juridisku un fizisku personu interesēs. No 2026. gada 1. janvāra autentifikācijai nepieciešami drošie elektroniskās identifikācijas rīki (Smart-ID, eID, eParaksts, internetbanka).
• Nodokļu deklarāciju elektroniska iesniegšana • Maksājumu veikšana • Izziņu saņemšana par nodokļu parādu un maksājumiem • E-apmācības (paskaidrojoši) materiāli • Ārpus ES reģistrēto komersantu reģistrācija (OSS režīms) • Muitas deklarāciju statusa pārbaude • Eiropas informācijas sistēmām piekļuve (EMDAS, EMCS, DEMINIMIS u.c.) • Attaisnotie izdevumi (mobilā lietotne)
Deklarācijas var iesniegt klātienē VID klientu centros, sazināties ar VID pa tālruni vai izmantojot VID publiskojamo datu bāzi, lai pārbaudītu informāciju par maksājumiem, kvītīm u.c.
EDS sistēmas lietošana ir bez maksas. Nodokļu maksājumi un naudas soļi veicami saskaņā ar likuma noteiktajiem lielumiem.
Nepieciešama droša elektroniskā identifikācija (Smart-ID, eID, eParaksts vai internetbankas autentifikācija), deklarācijas, maksājumu informācija, persona dati, uzņēmuma reģistrācijas dati, ja nepieciešams.
Autorizēties https://eds.vid.gov.lv ar drošu elektronisko identifikāciju, izvēlēties nepieciešamo deklarāciju veidu vai pakalpojumu, aizpildīt formas un iesniegt elektroniski.
• Ej uz https://eds.vid.gov.lv • Autorizējies ar Smart-ID, eID, eParakstu vai internetbanku
Izvēlēties - Sapratu
• Izvēlies Deklarācijas vai Maksājumi • Aizpildi deklarācijas formu atbilstoši nodokļa tipam • Pievieno nepieciešamos dokumentus • Iesniedz elektroniski • Ja nepieciešams, skaties E-apmācības sadaļu
EDS portāls ir izveidots logiski, tematiski strukturēts ar skaidrām sadaļām: Deklarācijas, Maksājumi, Izziņas, E-apmācības. Pieejamas arī Eiropas sistēmu pieslēgšanas opcijas (EMDAS, EMCS u.c.).
https://eds.vid.gov.lv/helpnewuser/
Elektroniskās deklarācijas tiek apstrādātas tūlīt pēc iesniegšanas. Maksājumi tiek atzīmēti, ja pareizi norādīti deklarācijas numuri un summas. Atbildes uz jautājumiem sniedz VID pa tālruni 67120000 vai e-pasta veidā.
Sistēma ir pieejama latviešu un angļu valodā, taču mobilās aplikācijas iespējas ir ierobežotas; rekomendē pārlūkprogrammas, nevis mobilās iekārtas interneta pārlūkprogrammas.
Sistēma uztur augstu drošības līmeni, personas dati apstrādāti saskaņā ar GDPR un Personas datu apstrādes VID politiku. Drošības nolūkos rekomendē regulāri dzēst sīkdatnes un iztīrīt kešatmiņu.
• Bezmaksas informatīvais tālrunis: 67120000 • E-pasts: caur VID kontaktu formu www.vid.gov.lv • Klientu centri klātienē visā Latvijā • E-adrese: caur Latvija.gov.lv
Jāzvana uz VID bezmaksas informatīvajiem tālruni 67120000, jāvēršas EDS sistēmas undefinedPalīdzībaundefined sadaļā vai jāapciemo VID klientu centrs klātienē. Par tehniskiem jautājumiem – VID IT atbalsts.
• Nepareiza autentifikācija – pārbaudīt elektroniskās identifikācijas rīka derīgumu • Nepilnīgi aizpildītas deklarācijas – sekot pamācībām, aizpildīt visus obligātos laukus • Maksājumi bez pareiza deklarācijas numura – vērsties VID, lai labotu datus • Maksājumu informācijas kļūdas – sūtīt labojumiem jaunāko deklarācijas versiju
Lietotāji novērtē EDS kā modernu, ērtu un drošu sistēmu, taču atzīmē nepieciešamību pēc regulāra atbalsta, jo sistēmā var rasties tehniskas kļūdas (piem., Maksājumi un Izziņas sadaļās). Pozitīvi novērtē E-apmācības materiālus un VID tālruņa konsultāciju pieejamību.