Valsts ieņēmumu dienesta (VID) portāls
https://www.vid.gov.lv
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) portāls Kas tas ir?

Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir Latvijā atbildīgā iestāde par nodokļu, nodevu, muitas politikas administrēšanu un ēnu ekonomikas apkarošanu, kā arī uzņēmēju uzraudzību un konsultēšanu. Portāls https://www.vid.gov.lv ir galvenā digitālā platforma informācijas un elektronisko pakalpojumu saņemšanai iedzīvotājiem un uzņēmumiem.

Kāds ir juridiskais vai oficiālais pamatojums?

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ir finanšu ministra padotībā esoša iestāde. VID darbību nosaka likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”. VID iekasē nodokļus un nodevas Latvijā un uz muitas robežas. VID arī uzskaita nodokļu maksātājus, uzrauga akcīzes preces, kārto muitas lietas, atklāj noziedzīgus nodarījumus. VID darbinieki paskaidro, kādi nodokļi ir jāmaksā.

Kas to var darīt (kam paredzēts pakalpojums)?

Pakalpojumus izmanto Latvijas iedzīvotāji, uzņēmumi, ārvalstu uzņēmumi ar saistībām Latvijā (nodokļu, muitas, licencēm, uzziņām, deklarācijām).

Vai ir ierobežojumi vai nosacījumi (vecuma, reģiona u.c.)?

Lietotājiem jābūt tiesībām pārstāvēt uzņēmumu vai privātpersonai jābūt ar likumīgu statusu/identifikāciju. Daži pakalpojumi pieejami tikai reģistrētiem nodokļu maksātājiem, pilnvarotām personām.

Ko piedāvā (pakalpojuma/iespējas saturs)?

• Elektroniskā deklarēšana (EDS) – nodokļu, muitas deklarācijas iesniegšana • Informācija un uzziņas par nodokļu politiku, likmēm, pārskati, atskaites • Uzņēmumu reģistrācijas, licences, ziņošana par darba ņēmējiem • Tiešsaistes maksājumi, elektroniskā algas nodokļa grāmatiņa • Konsultācijas par nodokļu un muitas jautājumiem

Kādas alternatīvas (ja pakalpojums nav pieejams, kur meklēt citus risinājumus)?

Var izmantot latvija.lv portālu, reģionālos VID klientu centrus, datu vākšanas specializētās platformas, komercbanku pakalpojumus (piem., algu grāmatiņas, e-rēķini).

Kādas ir izmaksas / vai pakalpojums ir bez maksas?

VID portāla pakalpojumi ir bez maksas. Valsts nodevas, maksājumi un sods noteikti pēc likuma, bet portāls neiekasē maksu par piekļuvi.

Ko vajag sagatavot (dokumentācija, dati, identifikācija u.c.)?

Nepieciešama droša identifikācija (no 2026. gada: Smart-ID (kvalificēta versija), eID, eParaksts, internetbankas autorizācija). Papildu dokumenti – deklarācijas, uzņēmumu dati, pilnvaras, kontu informācija.

Kā saņemt pakalpojumu?

Jāpieslēdzas EDS sistēmai www.vid.gov.lv ar drošu identifikāciju. Izvēlas sadaļu, veic deklarācijas, maksājumus, iesniegumus tiešsaistē vai klātienē VID klientu centrā.

Kā to izdarīt (soļi, piemēri, pamācības)?

• Ieej www.vid.gov.lv • Ielogojies ar Smart-ID, eID, eParaksts, internetbanku • Izvēlies “EDS”, veic vajadzīgo darbību – deklarācijas, maksājumi, uzziņas • Apstiprini vai paraksti iesniegumus elektroniski

Kā lietot?

EDS portālu lieto intuitīvi, ar sadaļu izvēlni, meklētāju, uzziņu datubāzi, pamācības soļos. Pieejams mobilajās ierīcēs, 99% pakalpojumu elektroniski.

Cik ilgi gaidīt (apstrādes laiks, atgriezeniskā saite)?

Elektroniskie pakalpojumi pieejami 24/7, atbildes uz uzziņām/sūdzībām vidēji 1–5 darba dienās. Deklarāciju apstrādes laiks atkarīgs no veida.

Lietotājam draudzīgs (pārskatāmība, pieejamība mobilajās ierīcēs, valodu iespējas).

Portāls pārskatāms, ar pamācībām, pieejams mobilajās ierīcēs, informācija latviski, angliski.

Kādi ir drošības vai privātuma aspekti?

EDS nodrošina datu drošību, informācijas konfidencialitāti. Datu apstrāde atbilstoši GDPR, informācija pieejama tikai autorizētam lietotājam.

Kur vērsties (kontaktinformācija, saziņas kanāli)?

• E-adrese: www.vid.gov.lv sadaļā “Kontakti” • Tālrunis: +371 67120000 • Adrese: Talejas iela 1, Rīga, LV-1978 • E-pasts: vid@vid.gov.lv

Kur saņemt palīdzību, ja kaut kas nestrādā?

Konsultācijas pa klientu tālruni, e-pastu, EDS palīdzības sadaļā, klātienē VID klientu apkalpošanas centros.

Kādi ir biežākie kļūdu gadījumi un kā tos risināt?

Visbiežāk – nepareiza identifikācija, nepilnīgi aizpildītas deklarācijas, kavēti maksājumi; risinājums – sekot pamācībām, papildināt datus, sazināties ar VID.

Atsauksmes/citu lietotāju pieredze.

Lietotāji novērtē EDS sistēmu par ērtumu un pieejamību, taču dažkārt sūdzas par sarežģīto autorizāciju un tehniskām niansēm. Uzlabota komunikācija, konsultāciju iespējas, droša vide.